10 důvodů, proč otevíráme ledničku

Přejídání vede k mnoha nepříjemnostem. Kromě zřejmého rizika obezity hrozí lidem, kteří jedí příliš, také zvýšená kazivost zubů, problémy s pletí a trávením i hormonální nerovnováha, z duševních potíží potom především deprese a nedostatek sebedůvěry.

Přiznejme si, že většina z nás nejí jen, když má hlad. Jaké další důvody nás tedy vedou k otevření ledničky i v těch nejneuvěřitelnějších denních a nočních hodinách? Co nám jídlo může nahrazovat?

1) Emoční výživa

Pokud nemáme nikoho blízkého, kdo by nás obejmul a řekl nám pár hezkých slov, může se snadno stát, že si budeme prázdná místa chtít zaplnit šlehačkou ve spreji. Pokud je to Váš případ, vydejte se ven a popovídejte si s kýmkoliv. Nevadí, že to není zrovna nejlepší kamarádka. Ať už se jedná o postarší sousedku nebo jen jejího psa, stačí, když na vás někdo bude mít pár minut času.

2) Obrana před blízkostí

Někteří z nás jsou tak zranění, že o blízké vztahy už vlastně ani nestojí. Podvědomě se snaží vytvořit si obranný tukový krunýř, který je bude chránit před okolím. Stává se to lidem, kteří prošli velkým zklamáním nebo ztrátou. Možná postačí si přiznat souvislost nájezdů na ledničku s nepříjemnou událostí. Pomoci s léčbou starých zranění vám může terapie, ale i přátelé. Musíte se však odhodlat být otevření.

3) Náhražka péče o tělo

Dát si něco na zub je rychlý způsob, jak dát tělu příjemné pocity. V časovém presu nebo z pohodlnosti často sáhneme raději po čokoládovém dortu, než abychom si dovolili hodinu v sauně nebo na procházce.

4) Rituál

„Ve čtyři odpoledne má být káva s dortem,“ říká se v některých rodinách. Rituálů, které máme zažité už od dětství, se zbavuje velice těžko. Nejlepší je nahradit starý rituál novým.  Co třeba „ve čtyři odpoledne se jde na půlhodinovou procházku“? Pokud se vám nechce si volit rituál pohybový, nevyčítejte si to a vyberte si něco jiného. Můžete třeba zaplout do horké vany, nebo si přečíst kapitolu oblíbené knihy.

5) Zajímavý podnět

Někdy jíme prostě jen proto, že nám chybí zajímavý podnět a tak trochu se nudíme. Pokud je toto váš hlavní problém, připravte si seznam činností, které můžete kromě jídla dělat, když na vás přijdou chutě. Nejvíce pomáhá zaměstnat ruce (kreslení, šití). Naopak zavrhněte činnosti, při kterých je stále možné jíst (čtení, sledování televize).

6) Skrytá potřeba výživy

Hodně lidí má tzv. skrytý hlad. Ten vzniká, když jíme sice dostatečné nebo i přebytečné množství kalorií, ale přijímáme je ve stravě, která obsahuje minimum vitaminů a minerálů. Takže po třetím párku v rohlíku se sice všechen tuk uloží na místa, kde ho neradi vidíme, ale tělo stále volá „zeleninku, prosím.“ Pokud nedokážeme tyto signály rozeznávat, snadno se stane, že si dáme ještě čtvrtý párek v rohlíku. Místo diet je vhodné se zaměřit na to, aby vaše strava obsahovala vše, co má.

7) Odměna

Odměňovat se jídlem je vlastně také typ rituálu. Pokud máte tendence si po každém úspěchu zajít na něco dobrého, zkuste popřemýšlet, co jiného by vám udělalo radost.

8) Lék na selhání

„Něco se nedaří? Jsi z toho smutný?“ Dej si kus bábovky, bude ti líp. Zní vám to podvědomě? Zejména lidi, kteří na sebe mají vysoké nároky, mohou lehce podlehnout černobílému myšlení s tím, že když už se něco nepodařilo, je stejně všechno jedno a můžu se alespoň pořádně nadlábnout.

9) Možnost odkládání

Určitě znáte situaci, kdy musíte dělat práci, která vás příliš nebaví. Jak jen to odložit? Jasně ještě nakouknu do ledničky. Na to je jediná rada, najděte si zaměstnání nebo obor studia, které Vás bude naplňovat. I tak musíte někdy dělat něco nezáživného? Dělejte si přestávky, a pokud potřebujete nutně mít něco v ústech, zkuste si nakrájet syrovou zeleninu nebo si vezměte žvýkačku.

10) Tlumič stresu

Znáte ten pocit, když se při nedělním obědě lehce přejíte? Jste trochu unavení, příjemně malátní a všechno je vám tak nějak jedno. Lidé, kteří jsou stresovaní, můžou právě takový pocit vyhledávat. Je to i váš případ? Zapište si všechno, co vás stresuje a popřemýšlejte o tom, jak se s tím postupně vypořádáte. Uleví vám už vidět vše před sebou na papíře.

Zjistit, co nám jídlo přináší, je první krok na cestě za zdravým jídelníčkem. Pokud jste se rozhodli se na takovou cestu vydat, držím vám palce a přeji hodně odhodlání.

Poprvé publikováno na www.doktorka.cz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *